Vytvárajte na pracovisku šťastné náhody

Pracoviská sa zásadne menia. Smerujú od statiky k dynamike. Formálne nahradilo neformálne. Tvorcovia kancelárie musia pochopiť kultúru firmy, pretaviť do priestorov jej hodnoty. Ak firma vyznáva ekológiu, na jej pracovnom priestore by to malo byť vidieť.

Treba počítať s tým, že s officom nebudú spokojní úplne všetci. Všetci nenosia ani rovnakú veľkosť oblečenia. Každý jednotlivec má inak nastavené parametre. Dizajn priestoru môže veľmi ovplyvniť život firmy. Ako zaznelo na konferencii Smart workspace design summit v Amsterdame, workspace má vytvárať takzvané šťastné náhody. Sú to stretnutia ľudí, ktoré podporujú komunikáciu a kreativitu. Ako ich dosiahnuť?

Zabite mítingy, prechádzajte sa a pite kávu

Workspace má človeka rozhýbať. Potrebuje takzvaný aktívny dizajn, ktorý stimuluje pohyb a veľa fyzických aktivít. Administratívne priestory majú rôzne oddychové, športové, kaviarenské zóny. Dlhé sedenie na jednom mieste nie je zdravé a nestimuluje tvorivé myslenie. Inovácie sa nerodia na dlhých únavných mítingoch a kreativita nemá rada statické kancelárie.

Už dávnejšie sme prišli na to, že stand-up mítingy za výškovo nastaviteľným stolom sú kratšie a efektívnejšie. Skúsili ste už walking míting v záhrade firmy alebo v neďalekom parku? Príroda poskytne nové podnety, ktoré spustia nové nápady.

Na šťastné náhody sú vo firmách strategické coffee machines – kávovary. Človek ako sociálna bytosť pri káve komunikuje.

V office má byť veľa flexibilných miest, kde človek môže pracovať. Architekti majú tendenciu v návrhu kresliť ľudí spolu. Ľudia potrebujú priestory, kde si budú vymieňať informácie, ale potrebujú aj ticho na sústredenie sa. Na pracovisku musí človek dostávať pozitívne humánne skúsenosti, pretože sa tam fyzicky zdržiava až 90 percent pracovného času.  

Schodiská nielen na pohyb

Výstavba nových administratívnych budov sa riadi dizajnom, ktorý má podporiť komunikáciu. Budovy nového typu majú átrium. Z átria vedú široké schodiská na všetky poschodia, pričom na medziposchodiach sa prepoja platformami ako komunikačnými priestormi. Z átria vidieť každého na každom poschodí a naopak. Zamestnanec vie nájsť kolegu, ktorého chce nájsť.

Holandský architekt Michiel Hofman na konferencii TechoCon v Prahe rozprával o skúsenosti s niekoľkými budovami, ktoré jeho firma takto realizovala v Amsterdame. Ľudia prestali používať výťahy, viac sa hýbali a komunikovali na schodiskách alebo na platformách. V átriu sa ráno kolegovia stretli, pozdravili sa a dali si kávu. Ranný rituál tak odštartoval ich pracovný deň.

Zeleň je antistresový faktor

Architekti riešia aj to, ako stavbu spojiť s okolím. So vzduchom, vodou, svetlom. Úsilie o prirodzené napojenie kancelárií na exteriér označujú ako connecting urban life. Darí sa im to povedzme presklenými stenami, za ktorými je oáza zelene, fontány a lavičky na sedenie.

Keď hovoríme o zeleni, je to silný antistresový faktor. Ľudia odjakživa unikajú zo stresu do prírody. Záhrada upevňuje senzorické zmysly, odblokuje a uvoľní človeka. Ak spoločnosti nemajú pred budovou záhradu, tak zeleň situujú na terasu, strechu alebo priamo do kancelárií. Moderné sú aj zelené steny, najmä na recepciách. Povedzme workspace spoločnosti Zurich v Bratislave má 100 črepníkov zelene a ďalšie majú pribúdať.  

Nesledujte zamestnancov

Ľudom treba dať na pracovisku slobodu a dôveru. Ak ich firma začne s nedôverou sledovať, nič nezíska. Budú pod tlakom meraní. Najväčšia zručnosť je kreativita, ktorá sa nedá merať. Zamestnancov je lepšie podchytiť a zapojiť do zmeny, čo je úloha pre manažérov z oblasti human resources. Stanovte si v spoločnosti motto, na ktorom sa zhodnete. Napríklad robíme najlepší interiér alebo my sme víťazi. Ak sa naozaj všetci budú podieľať na vytvorení cieľa, ľahšie sa s ním stotožnia.

Šťastie zamestnanca je veľmi dôležité pre úspech firmy. Pracovisko je strategický nástroj na tvorbu inovácií. Moderný a humánny workspace zvýšil komfort zamestnanca, prispieva k tvorbe komunity, ku kreativite a k inováciám. Nie je jeden priestor lepší od druhého, pretože bol drahší, ale preto, že lepšie splynul s jeho kultúrou, prípadne ju posunul na vyšší level

foto: adobestock

Čo pre vás môžeme urobiť?

Dajte nám vedieť